Umut etmek, mutlu olmak demektir. (Alain)

16 Mayıs 2022 Pazartesi

Oysa Ben

 

Sabahattin Gencal, oğlu Fuat'ın bahçesinde, 2021


Ne zamandır söylerim. Klavye başına oturduğunda, “Yazayım mı, yazmayayım mı?” veya “Ne yazayım?” dersen eğer, yazmayacaksın. Okurun zamanını almanın âlemi yok. Yok, eğer benim gibi terapi amaçlı yazacaksan; bunu başta okuyuculara bildirme borcun olduğunu da unutmayacaksın. Unutmayacaksın ki okuyucu da ona göre tavrını ortaya koysun. Ya, tamam desin ya da devam...

Okumaya devam etmek isteyenlerin sabrını da taşırmamak gerekir.

Zamanınızı ziyan ettirmeyeceğime, sabrınızı taşırmayacağıma; “subliminal mesaj”2 vermeye çalışmayacağıma ant içerim. Yeminimize her zaman sadık kaldığım gibi bundan böyle sadık kalacağıma da ant içerim.

Ne büyük yemin değil mi? Sanki dersin “Yeminli mali müşavir.”3

Hah, konuyu bulduk. Yazarlar da yeminli mali müşavirler gibi olmalı. Hiç olmazsa yazarlar güvenilir olmalı. Tepeden tırnağa hiçbir yetkiliye güven yok, anladım.  Hiçbir kurum ve kuruluşa da güven yok. Olur mu böyle şey? Hiç olmazsa yazarlara güvenelim.

Yine saflığım tuttu değil mi? Ben ezelden beri safım işte. Saf olmadığımı diyene şaşarım. Hiç korkmam dört tepelerden aşarım. Dördü beş yapmayın ihtiyatı elden bırakmayın.

Benim saflık teşhisimi anlatmıştım; ama duymayanlar için anlatıyorum. Evvel zaman içinde ben öğretmen olarak çalışırken; bir arkadaşımla sohbete daldık. Söz döndü dolaştı ücretli ders vermeye geldi. Dedim ki arkadaşa; “Ya, devamlı ders veriyorsunuz. Oysa bu dersiniz 10, bilemedin 12, hadi onu da bilemedim 15 derste tamamen kavratılabilir. Ne oluyor da habire, habire...” Cevap ne oldu dersiniz? Sabahattin çok safsın. Senin dediğin gibi olsa bu yapmakta olduğum evi nasıl yapacaktım? Demek ki tam da onun yaptığı evin yanından geçiyormuşuz. Bakın bir paragrafta Milli Eğitimin karnesini yazmış oldum.

Ya, bu anda “Milli Eğitim”den söz etmemim sırası mı diyeceksiniz. Peki, peki geçelim. Hukuka geçelim dersem...

Şimdi düşünüyorum Nasrettin Hoca’nın hindisi gibi. Esteğfurullah, esteğfurrullah demeğe gerek yok. Gerçek düşünüyor olsak bugünkü duruma düşer miydik?

Şimdi biraz ciddi olalım ve dinleyelim. Okuyalım, demek istedim. Benin bu karaladıklarımı sizden başka kimse okuyor mu okumuyor. Gerçi okusalar, onlar için ne yazar?

“Ben keder üretir dert yaratırım

Alem'e ibrettir her bir satırım

Kırk yılın başında halim hatırım

Sorulsa ne yazar sorulmasa ne...”

(Müslüm Gürses)

Müslüm Gürses ve bütün ölülerimizin ruhu şad olsun.

Demek ki hiçbir konu olmasa da başlamak gerekir. Çağrışımlarla, bereket versin, bir şeyler çıkıyor ortaya.

“Konu olmasa da ne demek? Konudan çok ne var?” demeyin. Biliyorum konu çok; ama işin içinde korku var. Bugünkü korkular çok farklı. Nasıl mı? Bakın evvel zaman içinde yazdığınız bir yazıdan dolayı bir sürprizle karşılaşabilirsiniz. Şimdiki anda yazdıklarınızdan dolayı da ne mi olur Allah bilir. Bir de, ya, falancı bilmem kaç yıl önceki sözünden dolayı akıl almaz bir durumla karşılaştı; acaba şimdi yazdıklarımdan da yüz yıl sonra...

Abarttım mı? Hayır. Bilindiği üzere Yunus Emre ölümünden 200 yıl sonra idama mahkûm edilmiştir. Sadece Yunus mu?  Şeyhülislam Ebe Suud Efendi Yunus’un “Cennet cennet dedikleri” şiirini okuyanların, inanarak söyleyenlerin katli vaciptir, fetvasını vermekte tereddüt etmemiştir.4

Uzun yazdım mı işte yazı da böyle olmayacak istikamete gider. Ya, bu dünyada kelimeler de beni saf buluyor ve kendi istikametlerinde sürüklüyor. Oysa ben?.. 5

Sabahattin Gencal,

Çekmeköy-İstanbul; 16. 05. 2022

______________________

1.     Subliminal mesaj veya bilinçaltı mesaj, başka bir objenin içine gömülü olan bir işaret ya da mesajdır ve normal insan algısı limitlerinin altında kalmak, o anda fark edilmemek üzere tasarlanmıştır. Vikipedi

2.    Yeminli mali müşavir, bir şirketin mali belgelerinin doğruluğu ve düzeninden sorumludur. Muhasebe defteri tutmak haricinde mali müşavirlerin sahip olduğu tüm yetki ve sorumlulukları taşırlar. Mali müşavirden farklı olarak kendilerine tasdik yetkisi verilmiştir.

(Yeminli Mali Müşavir Nedir? Ne İş Yapar? | Kariyer.net)

3.   Ruhu şad olsun! ölüleri anarken, “mutluluk içinde bulunsun, sevinsin” anlamında söylenir.

4.      Gencal, Sabahattin; Yunus Emre, Cinius Yayınları, 2020

5.       “Oysa ben bütün vaktimi, bütün vaktimden daha çoğunu, yeryüzünün bütün vakitlerini sana ayırmak istiyorum.” ( Franz Kafka, Milena'ya Mektuplar)